Educatie

Cultuureducatie met GROUNBREAKERS

Als cultuuraanbieder van dans en choreografie door professioneel opgeleide dansers en choreograaf is GROUNDBREAKERS op zoek naar een samenwerking met het onderwijs om voor de cultuurvakken een bijdrage te leveren aan Cultuureducatie met Kwaliteit.

 

BLOEDHEET

Hoe bereik je Jongeren?

55% van de Jongeren in Nederland vind dans "helemaal te gek".

Een cultuurproject met dans is dan ook een uiterst doeltreffende methode om Jongeren te bereiken.  Benader ons voor een eenjarig of tweejarig project op school.

 

Onze aanpak:

Cultuur met Groundbreakers - BLOEDHEET

Bloedheet is een project dat met, voor en door leerlingen wordt gemaakt en kan worden opgevoerd als eindejaarsvoorstelling. Een productie waar voor een meer rauwe benadering wordt gekozen om directer tot het publiek te komen, en alles behalve een musical zal worden.

In dit traject worden talentvolle leerlingen van de school vanaf het begin tot het eind betrokken in het proces van het maken van een stoere dansproductie. PDF downloaden

Het Traject in 10 dans stappen -  School Project BLOEDHEET

 

Dansstap 1

Onderwerpen uitzoeken.

 

Dansstap 2

Het lesmateriaal met de CKV docent samenstellen.

Duur / deelnemers / methodes vastleggen.

Huidig interactieve Social Media toepassen op het lesmateriaal

FB pagina van de voorstelling/productie), Twitter en Instagram voor promotie/expressie van leerlingen en om online ideeën t.b.v. de voorstelling te verzamelen/ bibliotheek te maken. De effecten moeten spectaculair genoeg zijn om jongeren mee te slepen. Op dit gebied is verbetering van techniek, het toepassen van Social Media belangrijk. Je kunt niet stil blijven staan als kunstenaar, niet alleen omdat jongeren dat niet zullen accepteren maar vooral omdat je nieuwe projecten wilt laten groeien.

De Lessen; inspiratie van jongeren, thematiek, interviews, workshops, film.
Verlenging van CKV vakken; naast dans ook muziek (sound in voorstelling) en beeldende vorming (decor, kostuums) toepassen.

Het decor bestaat uit grote verharde piepschuim blokken, lichtgewicht maar stevig genoeg om een danser te dragen. De scholieren kunnen een design maken dat op de blokken wordt gerealiseerd, dit kan door het schilderen of airbrush als een project activiteit. De objecten zijn verplaatsbaar en er kan op worden geprojecteerd. Het decor draagt bij aan een spelende dynamiek die de voorstelling visueel laat bewegen en in samenhang met projectie de toeschouwer meeneemt naar verschillende werelden en dimensies. 

 

Dansstap 3

Gedetailleerde selectie leerlingen; dans vanuit expressie en choreografie.

De choreograaf werkt vanuit de self-empowerment methode, Dit is een duurzame methode die de dansers/acteurs vraagt zelf tot een choreografie, spel of tekst te komen vanuit een gevoel dat hun wordt uitgelegd. Dit geldt zowel voor de werkwijze voor het choreografische als het dramaturgische gedeelte. Beide worden nauw ondersteund door de choreograaf. Het resultaat hiervan is de echtheid en spontaniteit te gebruiken in plaats van choreografieën of tekst aanleren. Self-empowerment heeft als voordeel dat je de dansers/acteurs betrekt in een proces, waar ze zelf in meewerken. Bereidheid, trots en zelfvertrouwen geeft een positieve sfeer in het werk- en leerproces. Het is een geschikte methode voor Jongeren die moeite hebben met moeilijke pasjes en een werkwijze met het uitgangspunt dat "iedereen kan dansen".

 

Dansstap 4

Programma samenstellen.

 

Dansstap 5

Workshops.

 

Dansstap 6

Materiaal maken, eigen show maken met het onderwerp. Dans vorm geven, repetities.

 

Dansstap 7

Tijdens het maak proces interviews houden met docenten, productieteam en inspiratie uit leerlingen.

 

Dansstap 8

Try-out. Het dansmateriaal, decor, kostuums, sound, techniek samenbrengen.

 

Dansstap 9

Première, de school versie met de getalenteerde uitvoering door Jongeren.

 

Dansstap 10

Groundbreakers - zelfstandig eigen versie tour Nederland met evaluatie door Jongeren.

Het project kan worden herhaald met nieuwe crew leerlingen en andere thematiek.

Thema's en ideeën

voor schooljaar 2020/2021:

- Corona virus

- Chinese kunst (Art brut, oftewel rauwe kunst)

- Gevoelens zijn 3D of zelfs 4D

- Minder plastic

- Omgaan met elkaar / Jezelf blijven bij anderen, Elkaar durven aan te spreken

 

Wilt u meer weten? Heeft u interesse,

Wij zijn kunstzinnig, serieus en professioneel en ontmoeten u graag?

 

Wilt u alleen een voorstelling boeken overweeg dan onze dansvoorstelling BLOEDDRUK,

met Break en Modern dans , een dans met KRACHT,  energie en emoties voor Jongeren.