Archief  

Dragon's Child

Chinese Choreografie, najaar 2019 uitmondend in optreden Colours of the World Festival.

Voor de in China geboren danser en choreograaf Cunsong Xu is dans een universele taal, maar toch spelen ook voor hem issues als identiteit, je roots voelen en erkennen in een pluriforme samenleving als Nederland (en zo ook in Den Haag), zijn belangrijke uitgangspunten. Niet alleen zijn dit peilers van de WereldDansWerkPlaats, maar ook van de choreograaf. Jouw culturele identiteit kan voor een danser een heel nieuwe zeggingskracht krijgen, een zelfde beweging gedanst door iemand met Chinese Roots of Indiase kan omgezet in een verhaal een heel andere betekenis krijgen. Natuurlijk kijken we ook naar bruggen die gebouwd kunnen worden naar andere podia toe.

Een dans traject in samenwerking met WereldDans Werkplaats te Den Haag. HIER

A Surprising dream 

The Peony Pavilion met de dans
A Surprising dream. 

Een Moderne dansvoorstelling gecombineerd met het klassieke Chinese opera uitgevoerd door het Suzhou Kungqu Opera House.

The Peony Pavilion een gedetailleerde, zijdeachtige, gevoelige, erotische, droomachtige voorstelling die draait om dromen en het verlangen naar liefde. 

Een liefdesverhaal tussen Du Liniang en Liu Mengmei, het overwint alle moeilijkheden, het overstijgen van tijd en ruimte, leven en dood, om uiteindelijk tot in de eeuwigheid met elkaar verbonden te zijn. 

Groundbreakers danst Modern op het podium, de twee dansers  presenteren een samenspel met de Kungqu Oparettezangers.

De Nederlandse input qua muziek wordt vertolkt door een Cellist die met de muzikanten van het Opera gezelschap gezamenlijk op het podium gedurende de voorstelling muziek spelen.

De klassieke traditionele Chinese opera komt samen met Westerse Moderne dans.

Funding door o.a. : Fonds Podium Kunsten en China Cultural Centre in Den Haag. HIER

Crowman

In Crowman wordt het verhaal verteld van een man die in twee werelden leeft. Naast zijn mensenbestaan, leeft hij ook als kraai. Als kraai kan hij makkelijker aan eten komen, maar ook wordt hij intens verliefd op een kraaienvrouw. Hij leeft op die manier met twee vrouwen, en kan naar gelieven heen en weer. Het magische aspect van het verhaal bereikt zijn top wanneer de man met de kraaienvrouw een kind krijgt en dit meeneemt naar zijn kinderloze huwelijk in de gewone wereld. Na aanvankelijke euforie en het genot van “the best of both worlds”, wordt het heen en weer hem dan toch te veel. Wat kan de man kiezen om te doen? Handelt hij uit schuldgevoel of uit eigenliefde? Waar ligt zijn verantwoordelijkheid, ten opzichte van de twee vrouwen, het kind en ook ten opzichte van zichzelf?  

Behalve een magisch sprookje met parallelle liefdes en kraaimensen, is Kraaiman voor de choreograaf en Cunsong Xu (NL) en Xing Wang (CN,) een parabel over het zoeken naar geborgenheid en ‘sense of belonging’. In het materialistische China, dat er op seksueel gebied een heel andere moraal op  nahoudt dan Europa, zijn deze vragen net zo prangend als in Nederland.  HIER

De Kleine Prins

Deze theatrale, poëtische en ontroerende dansvoorstelling is gebaseerd op het gelijknamige boek waarin universele vragen over de reis die het leven is, gesteld worden.

De kleine prins gaat uiteindelijk over de vrijheid die je als kind hebt en die je als volwassene dient te koesteren. Deze voorstelling zet je niet alleen aan het denken over je eigen leven, maar biedt ook een prachtig schouwspel door het mooie decor, filmische beelden en de verschillende personages die er een rol in spelen.

Meest geschikt voor jongere kijkers 7-12 jaar. HIER

My Way

Eigen Weg gaat over het leven van Vincent van Gogh. Een voorstelling waarin jongeren zich kunnen herkennen: het zoeken naar je identiteit, het stellen van grenzen en het kiezen van je eigen weg. In het donker theater hoor je de stem van Vincent, over de voice over. Hij draagt een pistool op zijn borst en vertelt zijn gedachten. Dan klinkt er een harde onweersknal, galmend door de zaal. De voorstelling begint.

Vijf dansers vullen het podium. Het leven van Vincent wordt op theatrale wijze neergezet in vormen van danstheater, film en interactieve projecties. Verschillende dansstijlen als moderne dans, hiphop, breakdance en poppin ’lockin’ worden als taal gebruikt om uitdrukking aan de emoties van Vincent te geven. Woede, gekte, blijdschap, verdriet, liefde, ontkenning, maar vooral zijn ijzerharde doorzettingsvermogen lichten op in de dans.

Eigen Weg neemt haar jongere publiek mee in het veelbewogen leven van deze bijzondere man en kunstenaar met eigen zin, passie en idealen. Totaal niet volmaakt en toch geniaal. HIER

Max Media

Max media een dansvoorstelling uit 2015 over de Digitale wereld. Dans die vragen stelt over de illusie, over de macht van de digitale wereld en het internet.

Hoe het ons die nu in dit tijdperk leven als mens beïnvloed en zal beïnvloeden in de toekomst; onze generatie en toekomstige generaties. HIER

Bloeddruk

Stoere dans, Modern, Break, Urban en dit wordt in de voorstelling afgewisseld met spelmomenten en filmfragmenten waarin de dansers voorkomen en soms een inkijk geven in hun verleden en in hun angsten worden gevolgd. Een spel van aanvallen, verdedigen, afweren, zoeken naar openingen om de ander te veroveren en neer te slaan. Dat zijn de pijlers waar de voorstelling op steunt. Het is inderdaad een bloeddruk die we zien in het samenspel van de vrouw en de man die constant met elkaar in gevecht zijn. Met een verplaatsbaar décor van piepschuimblokken die beschilderd zijn, vindt hun gevecht plaats en deze blokken worden als in een arena gestapeld en uit elkaar gegooid.

HIER

Spring Festival

Het China Dutch Spring festival 

Dit festival werd gehouden in Shanghai en was een initiatief en volledig georganiseerd door Stichting Groundbreakers. De samenwerkende partijen zijn uit China en Nederland.

O.a.: Cinedans, Vloeistof, DOX, Panama Pictures, Korzo Theater,

Wuxi dance group, Jiangsu Dance Group en Groundbreakers met de Premiere voorstelling Kraaiman.

Dit festival was mede mogelijk gemaakt door de financiële ondersteuning van het Consulaat Shanghai, Fonds Podiumkunsten, Het Ministerie van cultuur en Toerisme van de provincie Jiangsu. HIER